maandag 1 juni 2015

Spreekbeurt over E-nummers


                                      



Olivier zit in groep 5 en moest voor de aller eerste keer een spreekbeurt doen.
Ergens had ik dat wel opgevangen en het onderwerp aan hem overgelaten. Lange tijd (hij hoefde tenslotte pas eind mei en de planning was begin van het jaar al bekend) riep hij dat hij het over voetbal ging doen. Daarna was het lange tijd hockey. Ja, daar ging hij zijn spreekbeurt over doen.
Prima!
Zodra het zover zou zijn en mijn hulp gewenst werd, dan zou ik hem helpen (hoewel hij er waarschijnlijk meer van af weet dan ik..).
Tot een paar weken geleden. Toen ineens wist hij het! Het werd geen voetbal, geen hockey, nee, hij ging zijn spreekbeurt over 'De Wereld' doen. Hij wist het helemaal. Alles zou op tafel gegooid worden. Van fluoride, tot baksoda, tot chemtrails, tot vaccinaties, tot Mc Donalds tot E-nummers!
Poeh... dat leek mij persoonlijk een beetje te veel van het goede voor groep 5.... Hoewel hij het er niet mee eens was, stemde hij uiteindelijk in. Hij ging het hebben over 'E-nummers enzo'.


                               
En toen was het zover!
Met PowerPoint (ik weet het, we leven in 2015, maar Prezie en ik bleken geen vrienden...) hebben we een presentatie gemaakt en hij had een compleet Word document in elkaar gezet met alles dat hij wilde vertellen.
Het zou geen spreekbeurt worden om de kinderen te overtuigen van wat 'goed' en 'fout' is, of te vertellen wat ze 'moeten' en ook niet om iemand bang te maken. Hij wilde alleen dat zijn klasgenootjes zouden gaan nadenken over wat ze eten.
Hij zou het over 3 belangrijke E-nummers gaan hebben. Drie die 'niet best zijn' en/of waar je (onder andere) heel erg druk van kunt worden (ook leuk voor de juf om te weten...): E951 (Aspartaam), E621 (MSG) en E102 (Tartrazine).
Hij had er zin in! (heeft hij niet van mij, want presentaties zijn niet mijn ding). Hij weet er stiekem natuurlijk ook best veel vanaf, dus hij was er klaar voor.

Ik kon niet wachten om hem na school weer te zien! Want buiten dat ik plaatsvervangend nerveus was, was ik gewoon stik nieuwsgierig hoe het was gegaan én hoe het was ontvangen, want het is natuurlijk best een serieus onderwerp.
Hij was blij! Het was super goed gegaan. Hij heeft verteld wat hij wilde en op alle vragen die hij kreeg kon hij antwoord geven.

En de zelfgemaakte, E-nummer vrije, brownie die hij mee had genomen om de kinderen te laten proeven dat biologisch en E-nummer vrij niet minder lekker hoeft te zijn, was goed ontvangen! Iedereen vond hem super lekker!

Ik ben trots! Want dat heeft hij toch maar mooi even gedaan!



P.S. wil jouw zoon of dochter ook een spreekbeurt over E-nummers doen, laat het me weten!




2 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,

    Ja wat apart en mooi dat uw kind dit onderwerp heeft gekozen. Mijn zoon kwam ook hiermee thuis en die gaat zijn spreekbeurt dus ook over e nummers houden. Wij zijn derhalve geinteresseerd in informatie. Zou u mij deze info kunnen mailen? Groeten Lucia naar diegrussen@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Maud,

    Ik (rutger) ga morgen (20-4-2018) mijn spreekbeurt over E-nummers houden. Dat komt dordat mijn moeder eral een tijd meebezig was, en omdat ik er vaak over praat. Ik heb er totaal GEEN zin in. Phfoe. Ik wist lange tijd geen onderwerp tot een klasgenootje mijn tipte op E-nummers...

    Groetjes Rutger (11) uit groep 8.

    BeantwoordenVerwijderen