vrijdag 22 mei 2015

Appelazijn





Ik was op zoek naar iets en kwam toen stomtoevallig een artikel tegen over appelazijn.
Dat was meteen de kick-off van een speurtocht, want daarna heb ik alle mogelijke sites die ik kende afgespeurd.
En ja wel hoor, net als baking soda, lijkt appelazijn een klein wondermiddel te zijn!!
Het is, net als baking soda..., werkelijk goed voor talloze doeleinden!

Sinds diezelfde dag heb ik een fles in huis en gebruik ik het dagelijks!
Ik drink het ook. Niet puur, want dat is A. niet te pruimen en B. slecht voor je tanden, maar verdunt. Ik meng het met een beetje appelsap, want met alleen water vond ik het persoonlijk, zoals ik al zei, werkelijk niet te harden!
Ik las ergens dat het in het begin niet zo lekker zo zijn (understatement!), maar dat je er na een weekje ofzo aan gewend raakt. Nou, jij misschien, maar ik niet. Ik vind het nog steeds niks, maar des al niet te min, in een beetje appelsap en zonder adem te halen, gaat het prima...
Naast dat ik het drink (want goed voor de spijsvertering), maak ik er (verdund met water) mijn gezicht mee schoon (voor de balans van de PH waarde).
De eerste keer kwamen mijn kinderen de badkamer binnen, maar vertrokken direct weer, want 'getver, het stinkt hier' (en zo dus nóg een doeleind gevonden, mocht je de badkamer eens voor jou alleen willen hebben....).
Ja toegegeven, het verdient niet de beste geurprijs van het jaar, maar ach, who cares als het werkt?

En inmiddels is het buiten ook weer twee dage warmer dan 15 graden geweest en dus zijn daar die verrekte fruitvliegjes weer (waar komen die toch altijd vandaan??). In de keuken heb ik nu dus een glaasje appelazijn staan en waarachtig, ik krijg er mijn kinderen niet alleen mijn badkamer mee uitgejaagd, maar lijk er ook de fruitvliegjes mee buiten te kunnen houden!

En prettige bijkomstigheid, het is echt hartstikke goedkoop! Voor een fles betaal ik € 2,69 bij de Eko Plaza!

Een kleine opsomming van waar appelazijn allemaal goed voor is:

  • het voorkomen van griepverschijnselen en maagaandoeningen
  • het oplossen van niersteentjes
  • het ongift het lichaam van zware metalen en andere giften
  • het reguleren van de zuurbalans in je lichaam
  • het ontspannen van de keel-, neus- en oor-luchtwegen
  • het ontspannen van de maag, waardoor maagzuur zal verminderen
  • het ontspannen van astmatische bronchitis
  • het verdwijnen van allergieën
  • het verminderen van gal
  • het verlagen van glucoseniveaus bij diabetes.
  • het verminderen van lichaamsgewicht, door afbraak van vet en eetlustvermindering
  • het verminderen van migraine
  • het verminderen van druk op de luchtwegen en luchtweginfecties
  • het verlagen van bloeddruk
  • het verminderen van ontstekingen en reumatische verschijnselen
  • het verlagen van cholesterol


Maar ook verdunt (verhouding 50/50) gebruikte onze voorouders het al voor diverse doeleinden. Zoals:
  • ontspant insectenbeten
  • conditioneert je hoofdhaar (en zorgt voor minder klitten!)
  • perfecte toepassing op voet- en vingernagelschimmels!
  • op de hoofdhuid (bijv. huidplaque)
  • schoonmaken van schimmel-, bacteriële- en virale aandoeningen
  • helpt je van wratten af te komen. (een doordrenkt katoenen lapje 1 week op de wrat laten zitten met pleister)
  • helpt om acne te reduceren en/of te voorkomen (zorg dat het niet in je ogen komt..!)
  • balanceert de vaginale zuurgraad en helpt tegen gisting (douche met 1 theelepeltje azijn en 2 kopjes water)
  • het verminderen van ontstekingen en reumatische verschijnselen
    (Bron: want to know)



En dit zijn maar een paar mogelijkheden waar je appelazijn voor kunt gebruiken, want ook voor huisdieren, de buitenboel, de auto, badkamer en zelfs de was kun je het gebruiken.

Dus, voor op je boodschappenlijstje: (biologische) Appelazijn!


Meer lezen?:
World Unity
of google gewoon eens op 'appelazijn'.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten