woensdag 22 april 2015

Collecte





Ding-dong....
Nou ja, bij wijze van spreken dan. Wij hebben namelijk zo'n ouderwetse trekbel waar je, als iemand er een goede hengst aan geeft, van schrik een salto achterover maakt.
Maar goed, er belde dus iemand aan.

Zucht, weer een collectant.
Een jong, dit keer, meisje. Ik heb daar een hekel aan. Niet aan dat meisje hoor. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het bewonderenswaardig en heb respect voor de mensen die dit werk op zich nemen, maar ik vind het niet fijn. Zo ook niet om bij de supermarkt in een fuik te lopen.
In de meeste gevallen is het ook voor Verweggistan, want kijk ons eens goede rijke westerlingen zijn, terwijl ik dan denk: 'kijk eens om je heen! Help onze buren, dorps-/stadsgenoten die het moeilijk hebben'.
Bovendien zijn de doelen (ze lijken ook steeds weer iets nieuws te verzinnen) vaak, tja hoe moet ik het zeggen? In ieder geval, voor veel waar ze geld voor komen vragen (áls het al op de juiste plaats terecht komt of er geen dikke bonussen of over de top salarissen*... van worden uitgekeerd...), zijn al lang en breed oplossingen. Buiten de farmaceutische industrie om misschien, maar zéker niet met minder kans van slagen (in tegendeel zelfs!). Alleen krijgt die 'markt' geen kans, wordt de alternatieve geneeskunde zwart gemaakt, wordt er geen geld voor wetenschappelijk onderzoek voor vrij gemaakt. En waarom niet? Omdat, als bewezen en algemeen erkend wordt dat producten uit de alternatieve geneeskunde werken, er niks meer te verdienen valt voor de farmaceutische industrie, voor de poppenspelers.
Inmiddels is echter al wel lang en breed bewezen én aangetoond dat reguliere medicatie lang niet (zelden zelfs) toereikend is, maar.... pas als je alles hebt geslikt dat er te krijgen is en alle mogelijke onderzoeken en behandelingen hebt ondergaan, mag je op je sterfbed zeggen dat je alles hebt geprobeerd...
Werkelijk een gemiste kans!
Volgens mij is mijn punt nu wel duidelijk.

Maar goed. Deze keer was het een leuk grietje van een jaar of 19 of 20 (ik ben niet zo goed in leeftijd gokken) die voor de deur stond. Ze hield een leuk verhaal en geloofde er ook zelf in.
Toch moest ik haar teleurstellen, want ik doe niet mee.
Ik legde haar ook uit waarom niet. En ze zette het niet eens op een rennen!! Ze was één en al oor en wilde eigenlijk wel meer weten. En dus gaf ik haar de link naar Thrive movement. Op die site is een film te zien (al eerder over gehad) die in 2 uur eigenlijk wel zo ongeveer je hele leven op zijn kop zet. Die je zienswijze op de wereld verandert en je de ogen opent!
Ze schreef de link op (ik had er haar nog veel meer kunnen geven, maar wilde haar niet verder overrompelen, dus dit leek me een goede, allesomvattende, site/film om als startpunt te hebben voor het geval ze verder wilde graven) en ging zéker kijken. Ik was blij!

Hopelijk gaat ze het ook delen met leeftijdgenoten en gaan ze zélf nadenken en er over praten en niet alles, dat we voorgeschoteld krijgen, meer zomaar voor waarheid aannemen....

Misschien moet ik dit soort acties eens wat vaker aan mijn voordeur doen! Wie weet schrik ik ze dan wel af en kom ik op een zwarte lijst van 'Gevaar! Aanbellen op eigen risico'. Of zo...
En anders geeft het me de kans om weer iemand wakker te maken en de sneeuwbal verder te duwen. Want zoals al in een eerdere blog geschreven:


en de toekomst te veranderen!

Ik weet niet hoor... Wat (wie..) is hier nu precies het goede doel?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten