maandag 2 maart 2015

McDonalds friet





Al eerder was ik een artikel tegen gekomen met als titel: 'Friet Mc Donalds bestaat uit 19 ingrediënten'. Het Amerikaanse programma Mythbusters ontdekte het.
Ik dacht dat friet gewoon aardappel was?!
Ik durfde het niet te lezen....

Na wat mentale voorbereiding heb ik toch de stoute schoenen maar aangetrokken.
Dus...

De volgende keer dat je geniet van die Franse frietjes, bedenk dan dat er ook dimethypolysiloxane (E900) in zit: een siliconensoort dat ook wordt gebruikt in borstimplantaten, speelgoedrubber, haarconditioners en andere cosmetica.
Het goedje wordt gebruikt zodat het frietvet niet schuimt.

In de frietjes vind je ook de op petroleum gebaseerde chemische stof tert-butylhydrochinon. Met dit stofje blijft de friet langer houdbaar en verkleurt deze niet.
Daarna doorloopt het, zodra de friet gesneden is, nog een heel proces. En wordt het besprenkeld met een mix van:


  • de natuurlijke suiker dextrose: hierdoor krijgen de frietjes een goudgele kleur.
  • bakpoeder: om te voorkomen dat de friet grijs kleurt
  • koolzaadolie, sojaolie en maisolie
  • natuurlijke rundvleesaroma's
  • gehydrolyseerde tarwe
  • gehydrolyseerde melk
  • gehydrolyseerde soja
  • citroenzuur
  • zout (maar je kunt ook frietjes zonder zout bestellen...)
McDonald's bakt de frietjes twee keer voor ze geserveerd worden. Vijf van de ingrediënten worden bij beide bakbeurten gebruikt. Mythbusters spreekt dan ook van 19 bestanddelen.

En dan heb ik het hier alleen nog maar gehad over de frietjes...
Jak, ik hoef niet meer!



Meer lezen?
Over hamburgers: Health bytes






Geen opmerkingen:

Een reactie posten