vrijdag 28 september 2012

Fruitvliegjes


                                                                          
Ben ik nou de enige of heeft iedereen er last van ? Fruitvliegjes! Echt om gèk van te worden! Je zou er bijna door naar de winter gaan verlangen. En hoewel het weer allang niet meer zo bijzonder is en ik dus allang verwacht had dat ze naar het zuiden waren vertrokken, lijken ze het zich hier in huis comfortabel te maken om te overwinteren of zo.
Maar ik hou niet van fruitvliegjes! Ik heb nergens fruit open en bloot liggen, mijn afvalbak ligt het ook niet aan, warm is het hier in huis allang niet meer, dus wat dan wel? Ik ben een waar offensief begonnen. Ik heb ze geprobeerd uit te roken met wierook, maar dat werd door mijn kindjes niet bijzonder goed gewaardeerd (en ik kan ze geen ongelijk geven, ik weet ook wat ik liever ruik) en ik loop de hele dag met zo'n elektrische (fruit)vliegenmepper rond. Effectief zo lijkt het, maar het lijkt wel of er voor iedere vlieg die ik naar de zevende hemel help, 5 terug krijg, want zodra ik me omdraai word ik weer door andere familymembers omringd? Jemig, wat irritant!
En aangezien ze nu dus nog steeds niet weg zijn en zelfs mijn zwijn gaan lastigvallen, maar weer eens gaan googlen. Eén site stelt voor 'ze te leren kennen'?! Nou nee, dank je, vrienden genoeg. En daarbij stellen ze voor om de fruitvliegjes te vangen en in bijvoorbeeld een bos weer los te laten?! Yeah right! Het moet niet gekker worden! Ik ben van nature niet haatdragend en ik hou best van dieren, maar ik geloof niet dat ik in dit geval compassie voel voor deze wezens.
Een andere site oppert om fruitresten te verwijderen (heb ik dus niet), goed schoon te maken (optie), geen mest in de buurt van je huis te houden (uh...), horren voor ramen en deuren te bevestigen (zodat ze niet meer naar buiten kunnen of zo??) of een val te zetten. Dat laatste klinkt mij goed in de oren. Ik wil namelijk snel van die etters af!
Dus:
- een fles met een stuk fruit er in. Stuk papier oprollen als een trechter en in de fles zetten. De vliegjes kunnen er wel in, maar niet uit (blijkbaar niet de slimste...)
- of een kom met een stik fruit met wijn of azijn (dat laatste dus, want zonde van de wijn...). Plastic folie er over, gaatjes er in en de etters kunnen wel naar binnen maar niet meer naar buiten.
(daar achter aan zeggen ze bij deze optie, dat je ze vervolgens buiten vrij kunt laten. Hah! Dacht het niet!)

We gaan dus maar weer eens tot actie over. Hopelijk nu met succes en blijvend resultaat!




1 opmerking: