vrijdag 27 februari 2015

Baking Soda





Mijn vriendinnetje weet echt zó veel over 'de waarheid' en hoe verknipt het er in onze eigenlijk zo mooie wereld aan toe gaat! Ze heeft een enorme kennis in huis en zuigt zo ongeveer alles op wat zij maar tegenkomt. En binnenkort gaat ze hier een gastblog schrijven. Ik hoop dat dat de eerste van vele zal worden...

Eén van de dingen die ik dan ook, vanzelfsprekend zou ik bijna willen zeggen, via haar weet, is hoe bijzonder Baking Soda is. Eigenlijk gewoon een tóp product. Te gebruiken voor enorm veel doeleinden. Zowel huishoudelijk (in de keuken en/of als schoonmaakmiddel), als op gebied van gezondheid en persoonlijke verzorging. Én daarmee een enorme bedreiging voor de 'poppenspelers'. Zij zullen je dus ongetwijfeld andere informatie verstrekken dan hieronder te lezen is, maar geloof me: zorg dat je het in huis haalt!!
Ik koop het bij de EkoPlaza, maar De Tuinen, de Toko en reformwinkels schijnen het ook te verkopen.

Baking Soda, ook wel natriumbicarbonaat, natriumwaterstof carbonaat, zuiveringszout, maagzout, baksoda, dubbel koolzure soda, NaHCO3 of E500 genaamd.
Het is een wit, kristalvormig minerale stof die van nature voorkomt in gesteenten. Het is niet alleen voor allerlei klusjes geschikt, maar ook een duurzame vervanger voor het hele scala aan milieuvervuilende schoonmaakmiddelen.
In ons land is het nog redelijk onbekend (maar in de rest van de wereld veelvuldig gebruikt) en daardoor meestal niet te verkrijgen in de reguliere supermarkt.
Buiten dat het een top product is is het ook nog eens niet giftig en niet duur!
Baking Soda is echter niet geschikt voor aluminium, marmer of poreuze gesteenten en delicate stoffen als zijde.

Wat kun je allemaal doen met Baking Soda?
Nou kan ik hier tig toepassingen neer gaan tikken, maar inmiddels heb ik een paar sites gevonden die alles al keurig onder elkaar hebben gezet (veelal hetzelfde, maar soms net anders of uitgebreider of duidelijker hoe toe te passen), dus ik denk dat ik me de moeite maar bespaar...

Een paar handige echter (en die ik graag binnen handbereik heb):
  1. Onkruid: strooi pure baking soda in de voegen tussen tegels/stenen en het doodt onkruid en voorkomt dat er nieuwe groeien.
  2. Magnetron & Oven: strooi baking soda op een natte spons of doekje en reinig de oven of magnetron. Goed naspoelen met water.
  3. Theeaanslag: makkelijk te verwijderen met wat baking soda en water.
  4. Zilverpoets: maak een pasta van 3 eetlepels baking soda en 1 eetlepel water en gebruik deze pasta met een schone doek om zilver te poetsen. Goed afspoelen met water.
  5. Was: voor extra waskracht kun je een 1/2 kopje baking soda bij de was doen om vloeibaar wasmiddel nog beter te laten werken. Je was wordt schoner, frisser en stralender!
  6. Snijplank: haal geurtjes uit een snijplank door er wat baking soda op te strooien, even goed schrobben en afspoelen.
  7. Prullenbak: strooi baking soda op de bodem van de prullenbak en vieze luchtjes verdwijnen.
  8. Gympen/Sneakers: strooi baking soda in gympen/sneakers (of ander schoeisel) als je ze niet gebruikt om zweetluchtjes verwijderen. Zodra je ze weer aantrekt, gooi je de baking soda er uit. (ga ik ook zéker uitproberen op de scheenbeschermers van de kleine heren hier in huis...)
  9. Deodorant: baking soda met een poederspons onder je oksel aanbrengen.
  10. Verbrande huid door de zon: meng baking soda met wat water en breng aan op de verbrande huid om de pijn te verzachten.
  11. Insectenbeet/irritatie/uitslag: breng wat baking soda aan op de insecten-wespenbeet/irritatie of uitslag voor vermindering van de pijn.
  12. Mieren: strooi een lijn baking soda daar waar mieren je huis binnentreden en ze zullen voortaan buiten blijven...

N.B. Baking soda is niet hetzelfde als bakpoeder! Bakpoeder bevat wel baking soda, maar er ook een zuur aan toegevoegd.

Doe er je voordeel mee...


Meer lezen?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten