maandag 16 februari 2015

Zelf tandpasta maken





Nadat ik een en ander had gelezen over hoe slecht Fluoride is en wat het met je gebit en gezondheid doet, besloot ik zelf tandpasta te gaan maken...

De ideale tandpasta zal zowel calcium en fosfor bevatten als ingrediënt, zoals monocalciumfosfaat. Het mag nooit fluoride bevatten 
las ik.

Dus....
Ik vond een recept op internet.
Benodigdheden:
- kokosolie (in glazen pot!): dit heeft anti bacteriële en anti-schimmel eigenschappen
- baking soda (aluminiumvrij!), ook wel natrium biocarbonaat genoemd (bijvoorbeeld van Stevija)
- pepermunt olie (van bijvoorbeeld Chi. Kost een vermogen, maar je hebt maar een paar druppels nodig)

De verhouding is 5:1. Dus 5x zoveel kokosolie als baking soda. Door elkaar roeren tot een vloeibaar geheel. Een paar(!) druppels muntolie toevoegen en klaar!
Ik heb het in een glazen potje, waardoor je ook qua verpakking nog eens goed bezig bent. Bonuspunt!

Toegegeven, het resultaat is niet persé heel erg lekker, maar prima te doen! Je proeft de kokos en munt met een beetje een zoutsmaakje.
De kinderen moesten even wennen, maar pakken hem nu uit zichzelf.


Uit zeer betrouwbare bron heb ik overigens inmiddels onderstaande tandpasta doorgestuurd gekregen. Deze schijnt goed/lekker te zijn. Te koop bij EkoPlaza.
Ik heb hem toch maar op mijn boodschappenlijstje gezet...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten