dinsdag 10 februari 2015

Invloed van voeding op gedrag




'Ze hebben zeker suiker op?'
Vast wel eens gehoord als je kinderen hebt die even een beetje druk zijn.
Zelf heb ik dat nooit willen geloven (en overigens ook eens een onderzoek gezien waarbij aangetoond werd dat kinderen die niet gesnoept hadden niet minder irritant waren dan de groep die wel snoep/suiker had gekregen! Maar dat terzijde).
Ik heb twee jongens en ja, die zijn wel eens druk. Fysiek ook. Maar veelal ook enthousiast als jonge puppies (wat niet wegneemt dat ik dat zelf ook meer dan regelmatig bijzonder irritant vind...).

Maar van dat suiker en druk worden; geen theorie die aan mij besteed was (en is).
Inmiddels eten we anders en hebben we ook het snoepgoed vervangen door verantwoorde dingen. Dingen waar overigens nog steeds (soms) wél suiker in zit (dat is de volgende fase, maar one step at a time), maar geen aspartaam of andere rode E-nummers in voorkomen.

Het helemaal uit je leven bannen is natuurlijk best lastig, want we leven niet met z'n vieren op een eiland. En zo kwamen ze laatst terug van het sportveld en waren allebei knap lastig.
Bleek dat ze iets gekregen hadden van een teamgenoot dat wij thuis inmiddels als 'Rood' aanmerken. Jeetjemina... Vermoeiend! En mega irritant! Maar zou het werkelijk dáár mee te maken hebben? Dat kán toch bijna niet?
Toen ik de kinderen vroeg hoe lang zij dachten dat dit gedrag zou duren (in de hoop dat ik me dan mentaal tijdelijk kon aanpassen), zeiden ze, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was: 'een dag'.
Yeah right!

Maar waarachtig, letterlijk 24 uur later keerde de rust weer terug in huis!
Zou het werkelijk zo zijn dat al die zooi (ik zal het netjes houden) in snoepgoed/koekjes etc. 24 uur nodig heeft om je lichaam weer te verlaten? Het lijkt er wel op.
Ik vraag me serieus af of dat werkelijk zo is, maar ik heb zo het vermoeden dat ik de proef nog vaak genoeg op de som zal mogen nemen....




P.S. inmiddels heb ik die eer inderdaad al vaker gehad en lijkt het er daadwerkelijk op dat je 24 uur met onhandelbare kinderen te maken hebt, waarna ze je ze weer herkent (en erkent als de jouwe...)



Meer lezen? Onder andere:
Wij worden wakker: http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=A16
Gewoon Nieuws: http://www.gewoon-nieuws.nl/?s=monsanto


Geen opmerkingen:

Een reactie posten