zondag 27 mei 2012

Pinksteren




Afgelopen donderdag was hier een vriendje van Olivier spelen. Bij het afscheid zeiden ze 'tot dinsdag, want maandag is het Pinksteren' (en vrijdag weer eens vrij). Terwijl mijn molen begon te draaien, vroeg het vriendje in kwestie dat wat ik me op dat moment afvroeg en vroeg aan (gelukkig) zijn eigen moeder wat Pinksteren betekende. Ik hoopte vurig op een reactie van haar, want ook al ben ik van huis uit katholiek (dat wil zeggen, we gingen met Pasen en Kerst naar de kerk...), ik heb werkelijk geen idee.
Alleen keek die moeder me met bijna paniek in de ogen aan in de hoop dat ík zou reageren. Ja, niet dus. Ik heb werkelijk echt geen idee! Zeg jongens, jullie zitten op een katholieke school, heeft de juf dat niet uitgelegd dan?
's Avonds vroeg ik het aan Joep; 'zeg schatje, wat betekent Pinksteren eigenlijk'. Zijn antwoord was niet bijzonder bevredigend?: 'Een vrije dag!'.
Dus... Daar heb ik dus ook niks aan. Dan maar weer googlen...

Voor allen die het willen weten of lastige vragen krijgen van hún kinderen:

Pinksteren is een grieks woord “pentekoste” wat vijftigste betekent. Bij sommige ook bekent als Sinksen. Dit is de vijftigste Paasdag, de laatste dag van de Paastijd. Met pinksteren wordt herdacht dat de Heilige Geest neerdaalde over de apostelen, dit wordt beschreven in het nieuwe testament. Op eerste Pinksterdag waren de gelovigen in een huis en dachten ze een stormgeluid te horen en zagen ze vlammen boven de hoofden van de anderen zich verspreiden. De gelovigen wisten op dat moment dat god hun de heilige geest had gegeven. Jezus had dit al beloofd voordat hij naar de hemel ging en omdat Jezus niet meer op aarde was kwam de heilige geest bij de mensen om het geloof aan mensen in hun hart te geven. Plots konden de mensen in allerlei vreemde talen praten en konden ze iedereen vertellen over God’s grote daden en zijn zoon Jezus. Ze doopten 3000 mensen en hiermee is het begin van de christelijke kerk en daarom nog steeds een belangrijk feest.

Fijne (vrije) Pinksterdagen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten